زوج درمانی و مشاوره ازدواج

زوج درمانی چيست و چه جايگاهی دارد؟ اختلافات بین زوجین، امری طبیعی است؛ آنچه اهمیت دارد نحوه حل کردن مشکلات همچنین نحوه مشارکت و سازگاری زوجین در سختی های زندگی است. در برخی از موارد زوجین به دلایل محتلف مانند ناتوانی در گفت و شنود همدلانه، عدم ابراز صحیح هیجانات، نداشتن مهارتهای حل مسئله، قدرت طلبی، اشتباه در معیار های انتخاب همسر و… نمی توانند اختلافات زناشویی خود را به خوبی مدیریت و رفع کنند. در این شرایط بهتر است از مشاوره روانشناسی تخصصی و خدمات زوج درمانی استفاده کنید. چرا که هر چه تنش ها و تعارض ها عمیق تر شود، بازسازی رابطه بر پایه صمیمت و احترام متقابل مشکل تر میشود. تجربه ازدواج موفق، مستلزم تلاش دو طرف است. مشارکت و همکاری شما و همسرتان در جلسات درمانی در موفقیت درمانی اهمیت بسیاری دارد.

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زوج درمانی و مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی اردیبهشت تبریز از طریق شماره تلفن 04133104634 تماس بگیرید.

 

زوج درمانی و کاربرد آن

زوج درمانی، راه چاره ای ست برای زوج هایی که نمی توانند تعارض ها و کشمکش های خود را به شیوه ای مصالحت آمیز حل کنند؛ همچنین برای افرادی که می خواهند کیفیت رابطه زناشویی خود را بهبود بخشند کاربرد دارد. مشارکت زوج ها برای روشن شدن منشا اختلافات و شفاف شدن موضوع در موفقیت درمانی حائز اهمیت است. در واقع بايد نگاهی واقع بينانه برای درك مشكل داشته باشید نه به قصد پيروز شدن بر طرف مقابل.

اين شاخه از روان درمانی رابطه، به زوج هايی پيشنهاد می شود كه به دلیل عدم شناخت پیش از ازدواج و نداشتن انگیزه های ازدواج صحیح  دچار سردی و عدم اعتماد در رابطه شده اند. مشكلات متداولی كه می توان از روان درمانی رابطه زوجین استفاده كرد به شرح زير می باشد:

1- نارضايتی از رابطه جنسی دو طرف

2- ناتوانی در مديريت خشم و روابط با همسر و فرزندان

3- بازسازی رابطه ای كه دچار آسيب خيانت شده است

4- عدم تفاهم و درك متقابل از همسر

5- اختلافات خانوادگی و اختلافات با خانواده همسر

6- راهبردهای ارتقای سطح كيفی زندگی مشترك

7- برطرف كردن مشكلاتی مثل دروغگويی و عصبانيت و عدم درك متقابل

 

اهمیت مشاوره ازدواج در کیفیت رابطه زوجین

ساز و كار مشاوره قبل از ازدواج با مشاوره زوج درمانی تقريبا يكی است ولی در مشاوره قبل از ازدواج محور جلسه روی شناخت زوجين استوار است و در زوج درمانی به شناخت مشكل، بر پايه شناخت زوجين پرداخته می شود. بسیاری از مشکلات زوجین، از عدم شناخت کافی یکدیگر ناشی می شود. در واقع تفاوت های فرهنگی، شخصیتی، تضاد در باورها، اختلافات سلیقه ای و… عواملی است که به تدریج در زندگی زناشویی خودش را نشان میدهد و رابطه زوجین را مخدوش میکند. در جلسات مشاوره  ازدواج، با بهره گیری از تستهای روانشناختی و مصاحبه های بالینی؛ می توان میزان موفقیت هر نوع ازدواج را برآورد کرد و به شما کمک می شود تا به انتخابی صحیح در ازدواج دست یابید.

 

چرا روان درمانی رابطه زوجین برای مشکلات زوج ها پیشنهاد می شود؟

 زوج درمانی و مشاوره ازدواج

در روابط زوجین ممکن است تضادهای دوگانه ای وجود داشته باشد؛ چراکه از يك سو به هم علاقه دارند که همین امر سبب نادیده گرفتن مشكلات و اختلافاتشان می شود و از سوی ديگر برخی از زوج ها معمولا از يك نوع سرسختی برای دفاع از موضع خود برخوردارند؛ كه ايجاد تفاهم پايدار را در بینشان مشكل می كند. زمانی که مشکلات بین خود و همسرتان را نادیده می گیرید، در دراز مدت به صورت خشمی انفجاری بروز خواهد کرد. عاملی که می تواند به جدایی و طلاق منجر شود. بهترين زمان برای مراجعه زوج درمانی، در همان آغاز اختلافات است زيرا با پيشرفت اختلافات امكان برگشت به حالت عادی مشكل تر می شود.

در روان درمانی رابطه زوجین، با آموزش مهارت های لازم برای ازدواج؛ به ایجاد صمیمیت بیشتر زوجین، بهبود رابطه و افزایش همدلی یا درک متقابل میان زوجین کمک میشود. در واقع منشا بسیاری از اختلافات به دلیل سو تفاهم های بین زوجین ایجاد می شود. به تدریج زوج ها قادر می شوند مشکلاتشان را به راحتی بین خودشان حل کنند. در هر بار جلسه زوج درمانی، زوجين می توانند به کمک مشاور، بيشتر یکدیگر را بشناسند. زمانی که مشکلات بیان می شوند به دلیل تنظیم شناختی هیجان در افراد، حل مشکلات ساده تر می شود.

تعداد جلسات درمانی بسته به عمق اختلافات بين زوجين و نیاز آن ها متفاوت است. طی جلسات مشاوره روانشناسی و زوج درمانی، درمانگر با آموزش مهارت گفت و گوی موثر زوجین به شما کمک می کند تا بتوانید با یکدیگر به خوبی مذاکره کنید، ریشه تعارضات را مشخص کنید و در نهایت راه حل هایی برای مشکلات خود پیدا کنید.

 

مزايای زوج درمانی در رفع مشكلات خانوادگی

در جلسات زوج درمانی با به کارگیری روانشناسی ازدواج نقش مرد و زن در بروز و حل مشکلات مشخص و نمایان می‌شود. زوجین با انجام تمرینات محول شده و بازگویی آنها در جلسات متوجه عواملی که مانع از بهبودی رابطه هستند، می‌شوند. بدین ترتیب زوجین با آگاهی نسبت به رفتارها و تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند، می‌توانند معضلات زندگی مشترکشان را تبدیل به مسائلی قابل حل بکنند. در نتیجه از تاثیرات منفی مشکلاتشان بر روابط زناشویی و فرزندانشان به طور چشمگیری می‌کاهند.

 

 

برای دریافت مشاوره در زمینه زوج درمانی و مشاوره ازدواج می توانید با مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی اردیبهشت تبریز از طریق شماره تلفن 04133104634 تماس بگیرید.

Related Posts

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست